houdt van open en bloot

Cultuursmakers

Van een Vlaams toeristisch icoon naar een open vereniging met een goede smaak voor cultuur.

Van de Vlaamse Toeristenbond tot wat ze nu zijn: Cultuursmakers legde al een lange weg af. Hun honderdjarige bestaan vierden ze met activiteiten, tentoonstellingen, een zelfgebrouwen bier en… een naamsverandering. Met die nieuwe naam sloegen ze ook een nieuwe weg in en zetten ze volop in op samen cultuur beleven. Daar mochten wij aan meewerken.

Wat voorafging

We werkten al vaker samen met vtbKultuur en kregen voor dit project opnieuw hun vertrouwen. Zeer fijn om samen te werken aan hun nieuwe identiteit en de positieve verandering die ze willen brengen.

Wat, waarom, hoe

Er werd op voorhand al een traject op poten gezet waarbij vrijwilligers suggesties mochten geven voor een nieuwe naam. Er kwamen bijna 100 voorstellen binnen, die afgetoetst werden aan het lijstje van criteria. Daarna bleef een shortlist van 3 namen over.

Vanaf dat moment kwamen wij in the picture. Bij het kiezen van een naam is het belangrijk om zo dicht mogelijk bij de identiteit van de organisatie te blijven. We hebben die identiteit kort proberen te vatten volgens de methodiek van Simon Sinek (wat, waarom, hoe). Vervolgens stelden we criteria op waaraan de uiteindelijke naam zoveel mogelijk moest voldoen.

Het traject was een intensieve wisselwerking. En dat in tijden van lockdown, besmettingen en videocalls.

Naam

Om dichter bij het een goed verhaal voor een nieuwe naam te komen, organiseerden we een online workshop. Uit die workshop ontstond een nieuwe shortlist. Om de Raad van Bestuur te overtuigen, maakten we bij elk voorstel een presentatie met snelle schetsen van de concepten. Uiteindelijk kwam ‘Cultuursmakers’ als winnaar uit de bus. Een naam die volledig gedragen wordt door de medewerkers zelf. Naam afgeklopt? Hop, verder naar het visuele merktraject!

Merkidentiteit

‘Cultuur’ en ‘smakers’ zijn verbonden met elkaar. Voor ‘cultuur’ kozen we een strakker lettertype dat kwaliteit uitstraalt. ‘Smakers’ is speelser vormgegeven. De combinatie van de twee symboliseert precies waar Cultuursmakers voor staat: kwaliteit in combinatie met frivoliteit, sfeer en gezelligheid.

De krul staat als extra visueel element voor verbinding, maar dan op een frisse en wervelende manier. De groene gradient geeft een suggestie van een sfeervol beeld, een indruk, verwondering. De sfeervolle fotografie vult dat aan.

Technisch

We sloten het merktraject af met een huisstijlboek waarin alle nodige logosets, de kleurcodes, de beeldsuggesties, de tone of voice… verzameld werden. 126 logosets en grafische elementen voor de verschillende afdelingen werden mooi gestructureerd.

Uitrol communicatie

Na het uitzetten van het merkverhaal kon de uitwerking beginnen! We genoten er oprecht van om de uitrol tot in de puntjes mee uit te zetten, zodat Cultuursmakers overal consequent en steeds op dezelfde manier gezien wordt: van vlaggen, lanyards, stickers, parasols en bierviltjes tot mappen, signalisatie, MsOfficesjablonen en een heuse voorstellingsfilm. Het lijkt saai om altijd hetzelfde groen te laten zien, maar de doelgroep onthoudt je zo beter. Dat is visuele branding.

De gradient geeft een suggestie van een sfeerrijk beeld, alsof het een activiteit van Cultuursmakers zelf is.

Het lijkt saai om altijd hetzelfde groen te laten zien, maar de doelgroep onthoudt je zo beter. Dat is visuele branding.

SERVICES

timing

Van offertevraag tot lancering: 13 maanden.

• Offerteronde: 4 maanden

• Van analyse tot naam: 2 maanden

• Visueel merktraject: 4 maanden

• Uitvoering materiaal: 3 maanden

TEAM

Analyse en startsessies — Joyce Vanhommerig en Hanna Maes

Workshop naam — Hanna Maes

Merkidentiteit, oneliners en ontwerp — Hanna Maes

Webontwerp (advies), grafisch ontwerp — Julie Vande Kerkhove

Lanceringsfilmpje — Isabelle Joosen van Stormbrein en Hanna Maes

Automatisatie logosets afdelingen — Benjamin Martijn

MsOffice-sjablonen, e-mailhandtekening — Vincent Goussey van Studio Vlerk

Algemene voorstellingsvideo — Enak Cortebeeck

Shoot beelden video en huisfotograaf — Dirk Kerstens

Sociale media lanceringsplan — Plant a Flag

Algemene projectmanagement en briefings — Sara Heyninck van Cultuursmakers

Opdrachtgevers — Cultuursmakers vzw

Samen veranderen?

Blijf je graag op de hoogte van Goed Goed?

goedgoed logo

Goed Goed (MadebyHanna BV)

Bothastraat 57A 001
2140 Borgerhout

BE 0837.926.580
heyhey(at)goedgoed.studio
+32 456 19 07 12‬